Design levert bedrijven 20% meer winst op

Wil je als bedrijf meer winst maken, dan doet je er goed aan veel aandacht te schenken aan design. Wetenschappelijk onderzoek van de TU Delft heeft aangetoond dat door toepassing van goed design de financiële prestatie gemiddeld twintig procent toeneemt.

Het onderzoek richtte zich op visuele communicatie van producten
Het onderzoek is uitgevoerd door de Erasmus Universiteit in Rotterdam en de TU Delft onder vierhonderd managers van 163 Nederlandse bedrijven. Bijzonder aan het onderzoek was dat de managers van verschillende afdelingen vragenlijsten kregen voorgelegd en niet wisten dat het om wat voor een soort onderzoek het ging. Het onderzoek richtte zich op visuele communicatie van en rondom nieuwe producten zoals websites, verpakkingen en de ontwikkeling van huisstijlen.

“De belangrijkste conclusies uit het onderzoek leest u hieronder:”

  1. De financiële prestaties van een nieuw product waarbij veel aandacht is voor zowel experience design (dat de zintuigen prikkelt, zelfexpressie bevordert en emoties oproept) als functioneel design (dat zich richt op technologie, functionaliteit en ergonomie), zijn gemiddeld ongeveer 20% beter dan de financiële prestaties van nieuwe producten met een gemiddelde aandacht voor beide designaspecten.
  2. Het succes van een nieuw product is groter, als tijdens de ontwikkelingsfase veel aandacht aan design wordt besteed, en als ontwerpers bij de ontwikkeling van het nieuwe product worden betrokken.
  3. Uit het onderzoek blijkt dat een aantal positieve effecten van design sterker zijn, naarmate ontwerpers meer vrijheid krijgen om ideeën te onderzoeken die buiten het project vallen.
  4. De innovativiteit van design op het gebied van experience en functionaliteit heeft een positief effect op de kwaliteit van een product.
  5. Het sterk betrekken van klanten heeft geen positief effect op de experience kwaliteit van een nieuw product. Een mogelijke verklaring is dat ontwerpers zich meer op innovativiteit richten, terwijl klanten zich vooral richten op de productkenmerken en -functionaliteit waarmee zij al bekend zijn.
  6. Het betrekken van ontwerpers bij de ontwikkeling van de website of huisstijl van een bedrijf, versterkt het imago van het bedrijf op gebieden zoals maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef, emotionele aantrekkelijkheid, financieel succes en goed werkgeverschap.

Eindelijk is nu eens objectief vastgesteld dat design een belangrijke commerciële waarde heeft. Bedrijven weten nu dat met veel aandacht voor de functies van een product en voor de manier waarop mensen het beleven, geld te verdienen valt. Wilt u het hele rapport lezen? Klik dan hier.